VLW is het Voorspellingssysteem Luchtkwaliteit Wegtracé's van Rijkswaterstaat
(RWS), Dienst Weg- en Waterbouwkunde (DWW). VLW is in de negentiger
jaren gebouwd voor gebruik van interne studies van DWW op basis van
de specificaties van het TNO Verkeersmodel. VLW en het Verkeersmodel
behoren tot de zogenaamde klassenmodellen, ofwel gaussische pluimmodellen
op basis van (simpele) geclassificeerde statistieken van de voor atmosferische
verspreiding bepalende weersomstandigheden.
In oktober 2003 is in
opdracht van RWS-DWW een project gestart om het VLW rekenhart aan te
passen, waarbij niet alleen gewerkt is aan de onderliggende verspreidingsberekeningen
en geharmoniseerd is met het huidige TNO Verkeersmodel, maar ook de
interne structuur van VLW is gemoderniseerd. Tevens zijn in 2004 twee
projecten uitgevoerd die tot wijzigingen in het VLW rekenhart geleid
hebben. In dit rapport worden alle wijzigingen beschreven aan de hand
van de huidige versie van het VLW rekenhart, versie 2.50.
Na de wijzigingen zoals beschreven in
dit rapport, blijkt VLW 2.50 voor het type berekeningen zoals toegepast
voor de rapportage in het kader van het Besluit Luchtkwaliteit, in doorsnee
minder dan 2% af te wijken van de concentratiewaarden zoals berekend
door het TNO Verkeersmodel.