Titel:
|
Sectorstudie onderwijs [NDS 95-008]
|
|
Auteur(s):
|
Dechesne, H.J.
|
|
Gepubliceerd door:
|
Publicatie datum:
|
ECN
Beleidsstudies
|
1-9-1995
|
|
ECN publicatienummer:
|
Publicatie type:
|
ECN---95-008
|
Boek(hoofdstuk)
|
|
Aantal pagina's:
|
Volledige tekst:
|
51
|
Download PDF
(140kB)
|
Gepubliceerd in:.
Samenvatting:
Het totale energiegebruik in de sector Onderwijs wordt door het CBSvoor 1993 op 18,4 PJ becijferd. De onderwijssegmenten met het grootste
aandeel in het energiegebruik zijn:
- basisonderwijs 35%
- voortgezet onderwijs 39%
- wetenschappelijk onderwijs 19%
Het energiegebruik in de sector Onderwijs wordt enerzijds bepaald door
de constructie van het gebouw en anderzijds door de wijze van gebruik
(aantal uren) en het aantal leerlingen.
Op het niveau van energiefuncties en installaties zijn voor de sector
Onderwijs van belang: de constructie en afmetingen van de gebouwschil,
de klimaatinstallaties en de verlichting. Op gebouwniveau is voor het
basisonderwijs, voortgezet onderwijs en het hoger beroepsonderwijs detailinformatie
bekend over kengetallen, penetratie van type verwarmingsinstallatie
en effecten van uitgevoerde besparingsmaatregelen.
Door het CBS worden de energieverbruiken per onderwijssegment bepaald
door enquêteresultaten op te schalen op basis van het aantal leerlingen
per segment. Het is wenselijk dat in de toekomst bij deze wijze van
opschalen ook gebruik gemaakt wordt van het aantal m2 per
school en per schoolsegment.
Voor monitoring-activiteiten zouden naast de energiejaarverbruiken en
het aantal leerlingen, ook het aantal m2 van een gebouw verzameld
moeten worden. Om op gebouwniveau inzicht te verkrijgen, zouden per
onderwijssegment een aantal scholen geselecteerd kunnen worden, waarbij
details gevraagd worden op energieverbruiksfuncties en soort installatie.
Deze wijze van informatieverzameling zou regelmatig bij dezelfde groep
scholen herhaald kunnen worden, zodat veranderingen op gebruiksfunctie
en installatieniveau en de effecten daarvan op het energiegebruik kunnen
worden vastgesteld.
Dit rapport geeft de situatie t/m 1993.
Terug naar overzicht.