Titel:
|
Schonere Zeevaartbrandstof; effect op luchtverontreiniging, kosten en raffinage CO2-emissies
|
|
Auteur(s):
|
|
|
Gepubliceerd door:
|
Publicatie datum:
|
ECN
Beleidsstudies
|
1-11-2008
|
|
ECN publicatienummer:
|
Publicatie type:
|
ECN-V--09-006
|
Artikel vakblad
|
|
Aantal pagina's:
|
Volledige tekst:
|
4
|
Download PDF
(104kB)
|
Gepubliceerd in: Milieu Dossier (), , 2008, Vol.2008-7, p.29-32.
Samenvatting:
Om de luchtverontreiniging door zeeschepen te beperken zal het zwavelgehalte van zeevaartbrandstoffen worden verlaagd van gemiddeld 2,7% nu tot maximaal 0,5% in 2020. Met investeringen van ongeveer € 1,5 tot 2 miljard kunnen de Nederlandse raffinaderijen de zware zeevaartbrandstof, die gemaakt wordt uit raffinageresiduen, omzetten in een lichter en
schoner product. Deze omzetting resulteert wel in een extra energiegebruik van circa 1 miljoen ton olie en een bijbehorende extra CO2-uitstoot van ongeveer 4 miljoen ton. Per saldo zal de schonere zeevaartbrandstof echter niet leiden tot een hogere CO2-uitstoot door lagere emissies.
Meer Informatie:
Terug naar overzicht.